Metabond

Ghidul motorului. Partea 2

Ghidul motorului. Partea 2

Vâscozitatea este una dintre cele mai importante caracteristici ale uleiului de motor, deoarece influențează ajustările componentelor motorului în timpul dezvoltării și capacitatea de pompare a uleiului la pornirea la rece.

 În trecut, vâscozitatea uleiului era aleasă în funcție de condițiile climatice:

  • Uleiurile monograd pentru iarnă erau utilizate exclusiv în sezonul rece, având proprietăți de lubrifiere adecvate doar la temperaturi scăzute.  Numărul din fața literei W (Winter) indică temperatura minimă la care uleiul protejează motorul la pornire. Formula: Temperatura minimă = -35°C + (5°C x numărul SAE)  Exemple: 1. SAE 0W → până la -35°C 2. SAE 5W → până la -30°C 3. SAE 10W → până la -25°C
  • Uleiurile monograd pentru vară erau utilizate doar în sezonul cald, oferind protecție la temperaturi ridicate, dar fiind ineficiente la rece.  Valorile SAE (ex: SAE 20, 30, 40, 50, 60) nu indică temperatura maximă, ci vâscozitatea cinematică a uleiului la 100°C.
  • Uleiurile multigrad (all-season) sunt cele mai utilizate în prezent, fiind adaptabile atât temperaturilor scăzute, cât și celor ridicate.  Exemple: SAE 15W-40, 10W-40, etc.

În prezent, noile norme de protecție a mediului (EURO V-VI) impun utilizarea uleiurilor sintetice cu frecare redusă și coerență moleculară scăzută.

Motoarele moderne cu Start/Stop și hibride necesită uleiuri cu pompabilitate excelentă la rece, cum ar fi:  SAE 0W8, 0W16, 0W20, 0W30  În unele cazuri: SAE 5W30

De reținut: În zilele noastre, prima cifră din denumirea uleiului nu mai indică exclusiv temperatura exterioară de iarnă, ci și alte caracteristici ale uleiului, precum eficiența energetică și compatibilitatea cu noile tehnologii ale motoarelor.