Metabond
Auziți zgomotul tacheților hidraulici? Lovituri, sunete de avertizare provenite din compartimentul motor.
Una dintre cele mai frecvente greșeli în rândul proprietarilor de mașini este că adesea ignoră semnalele de avertizare ale vehiculului. Totuși, nu este întâmplător dacă automobilul se comportă diferit față de cum era obișnuit înainte, de exemplu: bate, zdrăngăne, pocnește, huruie, scade performanța, crește consumul sau apare un fenomen nou, necunoscut până atunci. Aceste semne pot indica chiar defectarea tacheților hidraulici. Important este să nu amânăm descoperirea cauzei, să identificăm cât mai repede sursa problemei, deoarece eliminarea rapidă a acesteia reduce considerabil șansa ca, din cauza pieselor uzate, să se deterioreze și alte componente – ceea ce ar afecta grav buzunarul nostru.
Ce este tachetul hidraulic și cum funcționează în mașina noastră?
Ridicătorul hidraulic de supapă, adică tachetul hidraulic, este practic un cilindru gol pe interior, umplut cu ulei, cu lungime variabilă, situat între arborele cu came și tija supapei. Rolul său este de a asigura funcționarea optimă a supapelor și, prin aceasta, controlul corespunzător al motorului, atât la rece cât și la cald. Tachetul se umple cu ulei, ocupând instantaneu spațiul disponibil, și permite comanda supapei fără joc.
Cauza zgomotului tachetului hidraulic
La anumite tipuri de autoturisme este caracteristic zgomotul mai puternic imediat după pornirea la rece și bătăile ușoare, uscate, foarte discrete ulterior. Acest zgomot poate indica funcționarea tachetului hidraulic. Dacă acest zgomot de lovire nu dispare în câteva secunde sau, chiar diminuat, persistă și, în același timp, observăm creșterea consumului de combustibil ori pierderea de putere a motorului, este indicat să verificăm de urgență ridicătorul de supapă. Loviturile neobișnuite, nivelul ridicat de zgomot și mersul dezechilibrat al motorului sunt semnale suplimentare pentru controlul tachetului.
Înlocuirea sau repararea pieselor defecte
Dacă se confirmă că problema este cauzată de tachetul hidraulic, cel mai probabil soluția este înlocuirea completă a acestuia. În unele cazuri – când defectul este depistat timpuriu sau la mașinile utilizate rar și lăsate mult timp parcate – curățarea chimică a tachetului și a întregului interior al motorului poate elimina problema.
La montarea unui tachet nou, este recomandată și schimbarea arborelui cu came, precum și efectuarea concomitentă a schimbului de ulei, pentru ca sistemul de ungere să fie curat.
Poate ajuta folosirea unui ulei mai vâscos?
Se pune deseori întrebarea dacă folosirea unui lubrifiant mai gros poate reduce zgomotul tachetului hidraulic. Răspunsul este categoric NU! Nu doar că nu ajută, dar chiar dăunează. Canalele de ulei din tachet se pot înfunda din cauza depunerilor de calamină, împiedicând formarea presiunii optime, iar tachetul nu mai poate funcționa corespunzător. Cu un ulei mai gros, tachetul aflat mai departe de pompa de ulei primește și mai greu presiunea necesară, deci participă mai târziu și mai ineficient la funcționarea distribuției.
Accentul cade pe curățenia și ungerea corectă a motorului!
Pentru funcționarea optimă a oricărui motor este nevoie de o ungere corespunzătoare, care să prevină uzura accelerată a pieselor în mișcare și înlocuirea lor frecventă. Tachetul hidraulic este o astfel de piesă supusă uzurii, care în timp se poate deteriora, motiv pentru care trebuie acordată o atenție deosebită întreținerii și curățării chimice, ce poate rezolva problema zgomotului.
Cel târziu la fiecare 50.000 km este recomandată curățarea completă a interiorului motorului de impurități și depuneri. O alegere excelentă în acest sens este Metabond CL – soluție de curățat pentru interiorul motorului, care se toarnă direct în uleiul de motor înainte de schimbul de ulei și apoi se efectuează schimbul conform instrucțiunilor.
Specialiștii și service-urile recomandă schimbarea uleiului de motor la fiecare 10–20.000 km, dar cel târziu o dată la doi ani. Cu această ocazie este util să se adauge și aditivi în uleiul proaspăt, care ajung mai ușor la piesele necesare și le asigură ungerea optimă. Prin folosirea aditivilor Metabond, canalele și supapele blocate de depuneri devin mai curate, crescând durata de viață a motorului și componentelor sale. Aditivii Metabond dezvoltați pentru diferite tipuri de motoare elimină problemele la pornirea la rece și oferă protecție în caz de lipsă parțială temporară de ulei sau chiar de pierdere totală a presiunii de ulei.
Să fim atenți la semnalele mașinii și să-i prelungim viața prin folosirea aditivilor și produselor de întreținere Metabond!