Metabond

Ghidul motorului. Partea 1

Ghidul motorului. Partea 1

Știai că, în funcție de tipul de bază utilizat, uleiurile de motor sunt clasificate în patru categorii principale?

  • Mineral: Are o vâscozitate ridicată („dens”, 20W-.; 15W-), un potențial redus (interval de schimb scurt) și o capacitate de sarcină scăzută. Motoarele mai vechi erau proiectate cu toleranțe mai mari pentru a se potrivi cu aceste uleiuri mai groase. În trecut, aceste uleiuri aveau un conținut foarte redus de aditivi. Utilizat în special pentru motoarele dezvoltate înainte de anii 1970.
  • Semi-sintetic: Are o vâscozitate medie (10W-), un potențial crescut și o capacitate de sarcină îmbunătățită. Se obține printr-un proces de hidrocracare care modifică lanțurile de molecule de hidrocarburi, oferind proprietăți mai bune comparativ cu uleiurile minerale. Aditivarea este esențială pentru funcționarea optimă a motorului. Potrivit în principal pentru motoarele fabricate înainte de anii 1990, care au toleranțe mai precise.
  • Sintetic: Are o vâscozitate scăzută (5W-; 0W-), o coeziune internă redusă, un potențial excepțional și cea mai mare capacitate de sarcină. În cazul autoturismelor și vehiculelor comerciale, se utilizează în mod obișnuit ulei de bază pe bază de polialfaolefină (PAO), iar în motorsport și motociclete, uleiul pe bază de esteri este preferat datorită rezistenței sale mai bune la temperaturi ridicate. Aceste uleiuri permit cele mai precise ajustări ale componentelor motorului. Uleiurile sintetice reduc formarea depunerilor și au caracteristici optime de vâscozitate, asigurând lubrifierea imediată a motorului după pornire (important pentru sistemele Start/Stop).  Esențial pentru motoarele moderne dezvoltate în ultimii ani. Uleiurile de bază sintetice trebuie întotdeauna aditivate! Aditivii determină capacitatea antiuzură, protecția anticorozivă, modifică coeficientul de frecare și includ antioxidanți, agenți anti-spumare, modificatori de vâscozitate, agenți de scădere a punctului de îngheț și substanțe pentru regenerarea garniturilor.
  • Parțial sau semi-sintetic: Este un amestec într-o anumită proporție a oricăruia dintre cele trei tipuri de uleiuri menționate anterior, astfel încât să îndeplinească cerințele producătorului vehiculului.

 Citește și partea a 2-a a Ghidului Motorului!